
Kogt oksespidsbryst med peberrods sur-sød sauce er en klassisk dansk ret,
som især forbindes med det traditionelle, lidt gammeldags køkken – den
slags mad mange kender fra bedsteforældres generation. En typisk ret fra
det klassiske danske husmandskøkken. Saucen er det, der virkelig giver
retten karakter, vel balanceret, kraftig og lidt ”stikkende” smag, som passer
perfekt til det fede kød.
køkkenet kalder

Ingredienser (4 personer)
1 kg kartofler, kogte
1 kg oksespidsbryst
1 tsk salt
2 stk. laurbærblade
2 stk. porretoppe
1 stk. knoldselleri
Sursød peberrodssauce
50 gram smør
2 spsk mel
½ liter oksebouillon
¼ liter fløde/mælk
2 tsk. fintrevet peberrod
2 spsk æbelcidereddike
2 spsk lagereddike
2 spsk sukker
Salt og peber
Start med at lægge kødet i en gryde og dæk det med vand

Tilsæt salt, og bring det i kog, fjern skum fra overfladen med

en ske, når vandet koger, læg alle grøntsagerne i og skru ned
for varmen, og lad kødet simre i 1½ – 3 timer, eller til kødet
er mørt (ved ca. 80gr)
Sauce:
tag suppe fra kødet og kog den ind til der er ca.½ liter tilbage,
si urenheder fra ved at hælde igennem en sigte.
bland nu smør og mel, rør det godt sammen til en smørbolle,

pisk smørbollen i den reducerede suppe og kog op samtidig
med du pisker i saucen, tilsæt mælk/fløde, skru ned for varmen
og smag til med fint revet peberrod, eddiker, sukker og salt, i
de mængder som passer til dig.
det er tid til servering, med kogte kartofler.

Dagens tallerken, kogt oksespidsbryst med sur- sød peberrodssauce
Velbekomme.
Mange glade madhilsner
John

Skriv et svar