
En klassisk ungarsk ret – en slags kraftig kødgryde, som minder
lidt om gullasch, men med sin helt egen karakter. Den stammer
fra Ungarn og er en vigtig del af landets traditionelle køkken.
køkkenet kalder

Ingredienser: (4 pers.)
4 stk. bacon, tykke skiver og skåret i tern eller 2 spsk. svinefedt
1 stk. Løg, stort og finthakket
1 stk. Peberfrugt, grøn med kerner og finthakket
2 fed hvidløg, hakket
1 stk. tomat stor, fint hakket
750g oksekød skåret i tern
4 spsk. Paprika, ungarsk sød (Edelsüss)
1½ tsk. salt
¼ tsk. friskmalet sort peber
½ tsk. kommenfrø, knust
1 stk. laurbærblad
Start med at finde stegegryden frem og steg baconet,

(tilsæt evt. en ungarsk krydret pølse, hvis du har det.) indtil det er
færdigt. tilsæt løgene og steg ved medium-høj varme, indtil

de er gyldne. tilsæt peberfrugt og hvidløg og steg i yderlige
to minutter. tilsæt oksekødet og steg i et min. Indtil noget,

men ikke alt, ad den lyserøde farve er væk. Rør paprikaen i,

og tag træk den fra varmen. Tilsæt de resterende ingredienser.
Tilsæt lige nok vand til at nå op til lige over midtpunktet af gryde-

blandingen, vandet må ikke dække retten helt. Sæt gryden
tilbage på varmen og bring det i kog. Læg låg på og skru
ned for varmen til medium- lav og lad det simre i 90 min.

Hvis gryderetten ikke er tyk nok, kan du fortsætte med at
simre uden låg i et par minutter mere, så noget af væsken
fordamper. Tilsæt salt efter smag.
Server med Spätzle eller med kogte kartofler eller brede æggenudler.

En salat, især en agurkesalat, er traditionel, evt. en klat creme fraiche.
klar til servering.

Dagens tallerken, Pörkölt – ungarsk okse-og løggryde, med Spätzle og brød
Velbekomme
Mange glade madhilsner
John

Skriv et svar